4 opstartsmyter, der bare ikke holder

Iværksætteri er hot. Aviserne skriver masser af artikler om iværksættere og succeshistorierne får efterhånden mere spalteplads end landsholdet. Når noget bliver populært, bliver der også flere fortællinger og myter om det. Det er lidt synd, for det gør tingene langt mere komplicerede end de behøver være. De mange myter og historier om at være iværksætter er garanteret også rigtige et stykke hen ad vejen, men vi har valgt lige at tage os tid til at kigge på nogle af myterne og give vores erfaringer med dem. Det er selvfølgelig en helt igennem subjektiv liste og udtryk for vores oplevelser. Man kan på den måde ikke sige at de gør krav på nogen speciel sandhedsværdi, men måske de kan få berettigelse som et partsindlæg, der ikke går med på den sædvanlige dagsorden.

Fortælling nummer 1: Du skal lancere hurtigt og fejle hurtigt. Det sidste en iværksætter kan tillade sig er at side på sine hænder. Du er ikke iværksætter, hvis du har en idé. Du er heller ikke iværksætter, når du har snakket med nogen om din idé. Du er iværksætter når du har eksekveret din idé. Derfor er det selvfølgelig også rigtigt, når de kloge siger at du skal se at komme ud over stepperne. Måske er dit produkt ikke klar, når du går til markedet, og måske mangler der flere af de ting, du drømte om. Desuagtet er markedet det eneste sted, der giver dig information du kan stole på - så skynd dig at sende dit produkt på gaden og giv dig til at snakke med folk om det. MEN når du lancerer hurtigt, kan du ikke have styr på alt. Det er utvivlsomt rigtigt at produktet skal på markedet med det samme, men husk at Rom ikke blev bygget på en dag. Når du går til markedet med et MVP (Minimum Viable Product), så er der flere hundrede ting (tro os, vi har en imponerende backlog af ting, vi gerne vil tilføje vores tjeneste) som ikke er på plads. Sandheden er, at det er enormt frustrerende at lancere hurtigt. Kun i meget få tilfælde vil kunderne komme strømmende og dermed har du heller ikke trafik nok, til at evaluere og tilpasse din virksomhed til kundernes brug af din tjeneste. Ting tager tid, og det er en mur, der har mødt mange iværksætterpander. Tålmodighed er en dyd, også når man er i det travle og høj-prestigemæssige opstartsfelt.

Fortælling nummer 2: Hvis du vil være iværksætter skal du arbejde 70 timer om ugen. Det er ikke underligt at myter som denne opstår: At succes er fortjent er langt den bedste fortælling. For det første synes ingen, at de selv er dovne. Det behøver man ikke være i iværksætterbranchen for at opleve. For det andet synes alle at deres succes er fortjent - desuagtet om den reelt er det. Forestil dig en iværksætter, der har lavet et firma, der tjener flere millioner stille sig op og sige “Tja, det var da meget nemt. Jeg drak bare lidt kaffe, og ringede til nogen folk. Så gik jeg hjem og lavede mad.” Det er kedeligt. Historier er ikke gode uden forhindringer eller problemer. Romeo og Julie var blevet en dårlig historie, hvis de havde måttet få hinanden. Titanic havde været en kedelig historie, hvis skibet ikke var sunket. Hvis Ikaros ikke var fløjet for tæt på solen kunne han være temmelig ligegyldig. Man kan sagtens gøre det godt uden at arbejde halvfjerds timer om ugen. Undersøgelser viser, at de sidste timer du lægger i arbejde alligevel er langt mindre effektive end de første. Samtidig er det de sidste timer, og de timer hvor du giver afkald på at se venner og familie dem, der i sidste ende tapper dig for passionen for dit projekt. Du skal arbejde på dit projekt hver dag, hvis du vil opnå noget med dit firma, men med 70 timer om ugen, risikerer du at blive din egen værste fjende.

Fortælling nummer 3: Du skal have en exit-strategi. Tænk hvis man i alle livets facetter kun lagde korttidsplaner, og allerede inden man gik ind i noget, tænkte på hvordan man kan komme ud af det igen. Tænk hvis det var tilgange til parforhold, til at mødes med venner eller til alt muligt andet der forekommer under den almindelige varetagelse af et liv. Så er du ikke i det, for at skabe værdi for kunderne. Det er okay at have en exit strategi, men det er virkelig også okay gå ind i sit start-up med hud og hår. Det er okay at prøve ting af, uden at være sikker på hvordan de ender. Og det er - og skal være - okay at gøre noget fordi man synes det er nødvendigt og brugbart. At være iværksætter handler om at løse problemer for folk - ikke kun om at tjene penge.

Fortælling nummer 4: Hvis du fejler, er det fordi du ikke er god nok. Alle laver fejl. De mest succesfulde mennesker er ikke nødvendigvis dem, der kun træffer rigtige valg, men dem, der sørger for at få prøvet ting af. At noget ikke lykkes betyder at du har prøvet på at gøre noget, og taget et træk frem, intet andet. Det skal nok lykkes hvis du prøver igen. J.K. Rowling fik sin historie om en fyr, der hedder Harry Potter afvist 12 gange før den endelig blev godtaget på et forlag. Har du nogensinde hørt om Traf-o-data? Nej, Det ble heller aldrig til meget. Men heldigvis gik manden bag det, Bill, videre og startede et andet firma der hedder Microsoft og stadig klarer sig ganske godt. Hvis du ikke kender appen Burbn er der ikke noget underligt i det. Den klarede sig nemlig ikke særlig godt. I dag hedder den Instagram. Kan du se hvor vi vil hen? Uden helt at vide, hvem der egentlig har lavet denne tegning, illustrerer den vist meget godt hvordan vi hos www.madmarkedet.dk tænker om succes og iværksætteri:

Succes

Det korte af det lange er, at der er meget arbejde i at være iværksætter. Og der er meget snak om at være iværksætter, som ikke nødvendigvis afspejler den virkelighed du sidder med foran dig og din nystartede virksomhed. Men hvis du konstant holder øje med, hvad der virker, og hvad der ikke virker og samtidig siger ja til at prøve nye idéer af, så skal du nok få succes. Men det kræver selvfølgelig også, at du er parat til at sige stop, når noget ikke virker - og det kræver noget så gammeldags som mod. Men det kan vi snakke om i et andet blogindlæg. At være iværksætter er at kravle en lille smule op ad bjerget af opgaver hver dag. Eller at tage en lille bid af kagen hver dag, afhængigt af hvilken metaforik man nu foretrækker. Det blev en lang sludder for en sladder. Take it or leave it, med lad være med at tage alt hvad du hører for gode varer.



Med venlig hilsen Madmarkedet.dk

Seneste indlæg:

Hampefrø