Skæve gulerødder og brede smil!

Skæve gulerødder og brede smil

 

Der skal lyde en opfordring herfra: Læs denne artikel

 

Der er dage, hvor man bliver rigtig glad for at læse nyhederne. I dag var sådan en dag for os, for Politiken satte fokus på et emne, der dagligt optager os hos Madmarkedet.dk.

 

Det handler om lokal mad, selvfølgelig, men det handler også om de systemer, der understøtter vores fødevareforbrug. Det er ingen hemmelighed at landbruget er presset. Landsbrugets gæld sætter ny rekord i disse dage og nærmers sig en gæld på 400 milliarder.

 

Det er det samme beløb som man estimerede at finanskrisen kostede Danmark fra 2009 til 2013 - eller cirka otte broforbindelser mellem Sjælland og Sverige.

 

De store supermarkedskæder profilerer sig, fortæller artiklen, på netop produkter fra de små producenter.  Mest fordi der er sket et skift i købernes autoritetsopfattelse:
 

"Hvor det tidligere var industriens mand i en hvid kittel, er det i dag landmanden i gummistøvler, der har troværdighed blandt forbrugerne«, siger Flemming Birch."

 

Og så står supermarkederne selvfølgelig på spring, for når kunderne vil det, så skal de have det. Sådan tænker vi også. Det er der ingen skam i.

 

Det skal bare foregå, så alle kan være med og få en hverdag til at løbe rundt.

 

I et anfald af inspireret journalistisk research, når artiklen også forbi producenterne. Vi ser ellers ofte at de bliver glemt.

 

Her står det ikke så godt til, for artiklen beskriver hvordan landmændene og de små fødevarevirksomheder blevet færre, mens den samlede fødevareproduktion er steget.

 

Nettosummen af det regnestykke er færre innovative småproducenter, der udvikler nye spændende fødevarer. Nettosummen er ensartede gulerødder og kyllinger uden smag.

 

Nettosummen i andet led er tabt eksport som et resultat af uniformerede fødevarer.

 

Vi er ikke imod det som sådan. Folk må spise hvad de vil, vi vil bare gerne have et alternativ. Og vi vil gerne have, at dem, der vil levere grimme, velsmagende kålrabi til os kan komme til det.

 

Derfor madmarkedet.dk.

 

Som producenten i artiklen, Christine Leth-Møller, fortæller nytter det ikke noget at snakke med supermarkedskæderne, for de spørger først til prisen.  

 

Tænk hvor meget rarere det ville være, hvis hun kunne sælge direkte til interesserede danskere uanset hvor i landet disse måtte være - og til priser hun selv satte. Uden at en mellemmand skummede fløden, uden at en hverdag med jorden og besætningen blev afløst af en aften med gældsposter og kreditorer.

 

Madmarkedet.dk skal også leve (og skabe overskud), men vi tager fast 10% kommission på alle salg vi leverer. Det er ingen hemmelighed, og der er intet hokuspokus i det. Gevinsten kommer ene og alene ved at vi springer mellemmanden over. Og hvis producenterne ikke får nogen penge, gør vi heller ikke. Så må vi arbejde hårdere. Sammen.

 

Vi har af og til justeret ned i kommissionen, men aldrig op. Og vi sørger for driften af alt online virksomhed og optimering af vores site. Så er der tid til at kæle for gulerødder, pastinakker eller tang, hvis den slags til taler dig mere.

 

Uanset om det er perfekte ensartede afgrøder eller ej.

Seneste indlæg:

Hampefrø